I disse dage tales der meget om stress som en folkesygdom. Tusindvis af mennesker er dags dato sygemeldte med stress, og mange af dem kommer ikke tilbage til et godt arbejdsliv. Stress er en særdeles invaliderende sygdom, som skal tages meget alvorligt.

Hvad er stress – og hvad skal jeg være opmærksom på?

Umiddelbar stress udmønter sig som oftest i en fornemmelse af at være jaget. Og dette er der en god grund til. Stress er nemlig en række mekanismer, som sættes i gang, når man føler sig truet, og derfor enten skal slås eller flygte. Kroppen bereder sig på dette ved at skærpe sanserne, hæve blodtrykket, spænde musklerne og sætte alle irrelevante funktioner som for eksempel fordøjelsen ud af spil. Man får ekstra styrke og udholdenhed, hvilket er smart, hvis man skal kæmpe mod en fjende eller løbe meget hurtigt væk. Det er bare ikke praktisk, hvis der ingen fare er, og stressen blot bliver hængende.

Når stress bliver kronisk, kan det være direkte skadeligt for systemet – såvel fysisk som kognitivt. Vi er slet ikke lavet til at køre i så højt gear konstant. Når der ikke er nogen overhængende fare, og vi ikke får afløb for vores stress ved at flygte eller kæmpe, vil kroppen blive ved med at udløse stress hormoner, som er skadelige på langt sigt.

Symptomer på stress kan være koncentrations og hukommelses besvær, unødig bekymring (og deraf følgende tankemylder ved sengetid, som vanskeliggør søvnen), fordøjelsesbesvær og muskel spændinger med deraf følgende mavesmerter og hovedpine, samt hjertebanken og øget sved tendens.

Oplever du disse symptomer, er det vigtigt at du opsøger en kompetent behandler – ikke mindst fordi disse symptomer også kan være indikatorer for en angst lidelse. Og så kræves der en behandling, som er ganske forskellige fra den, der tilbydes stress ramte. Læs mere om angst behandling på angstekspert.dk